F-dur u F-mol

Stranica 1 od 2
12>
Bade
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
95 odgovora
Država:
Grad:
Godine:
Hvala:   0   puta!
#219913 u 16-02-2012 15:47 GMT+01 sat :


Može li mi neko objasnit na teorijski način zašto tako predobro zvuči promjena iz npr F-dura u F-mol kao npr u Space odity?
Spada li to možda u neku od harmonizacija harmonijske ili melodijske skale i kada se to smije koristit i u kojoj progresiji dobro upada.
Hvala :D


Will is the power!
Arnold Layne
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
639 odgovora
Država:
Grad: Konjic
Godine:
Hvala:   0   puta!
#219918 u 16-02-2012 16:15 GMT+01 sat :


nemas objasnjenja negdje zvuci dobro negdje ne eto pada mi napamet sad pjesma Ti si sav moj bol E dur u E mol,ili Parni valjak ima iu Amola u A dur mislim da je jesen u meni.


And after all,were only ordinary man
vladj
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
335 odgovora
Država:
Grad: Našice
Godine: 27
Hvala:   1   puta!
#219920 u 16-02-2012 16:26 GMT+01 sat :


nesto slicno

http://www.gitare.info/forums.php?m=posts&q=15209


Bade
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
95 odgovora
Država:
Grad:
Godine:
Hvala:   0   puta!
#220795 u 24-02-2012 03:05 GMT+01 sat :


Heh, zna san da ću jednog dana morat pročitat tu kompletnu razradu Hotel Californije :D
Hvala


Will is the power!
balaclava
Online status:

VIP
Pošalji PP
1011 odgovora
Država:
Grad: Bodul
Godine:
Hvala:   7   puta!
#220869 u 25-02-2012 18:08 GMT+01 sat :


Vjerovatno je nista vise od efekta neocekivanosti...

Osoba,znala ista o glazbi ili ne,ocekiva neki ton iza nekog tona,neku kosonancu,harmoniju...Sve sta odudara od tega mozak biljezi kao nelagodu,zato konpozitor mora znat pravilno iskoristit te disonance,koje su na kraju krajeva i zanimljive.

Pravila su pravila,istina,ali glazba je postojala puno prije,i zato morate stavit u glavu da ne postoje "nemoguce" progresije...


Sidi di si jerbo kaki si ni za disi nisi

GoFgO je moj poglavica ... :red_indian
XSARA
Online status:

Moderator
Pošalji PP
4469 odgovora
Država:
Grad: Rijeka
Godine:
Hvala:   91   puta!
#220975 u 26-02-2012 22:05 GMT+01 sat :


Citat
# Bade :
eh, zna san da ću jednog dana morat pročitat tu kompletnu razradu Hotel Californije :D
Hvala

Pa mislim da bi,u stvari, trebao proučavati pjesmu We Used To Know, grupe Jethro Tull.


...and then one day you find .....
Bade
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
95 odgovora
Država:
Grad:
Godine:
Hvala:   0   puta!
#221001 u 27-02-2012 01:46 GMT+01 sat :


Doć će i ona na red, ionako mi je progresiva na prvom mistu po pitanju glazbe :D
Ali mislio sam na članak o Hotel Californiji čiji je link među postovima na temu šta ju je linka vladj... :D


Will is the power!
Darthie
Online status:

VIP
Pošalji PP
5619 odgovora
Država:
Grad: Kabul
Godine:
Hvala:   2   puta!
#221013 u 27-02-2012 13:42 GMT+01 sat :


Pojavljuje se to u još dosta pjesama, npr. Beach Boys - Kokomo, Oasis - Don't Look Back In Anger, par pjesama Beatlesa, par pjesama Radioheada.
Za možda bolje razumijevanje ''zašto to zvuči dobro'' je bolje malo pogledati note koje sviraš:

Akordi/Tabovi:
F A  C
F Ab C
E G  C


Zapisao sam ih tako da vidiš ''kretanje'' između akorada.
Znači C je ''stabilna'' nota, temelj. Imamo dva kretanja - kromatsko spuštanje A Ab G i F F E.

Na neki način Fm je prelazan akord između F-a i C-a, dodaje malo tenzije, napetosti koja se onda razrješava na C.
Ako si ikad čitao nešto jazz teorije, sigurno si vidio da se upravo riječi tenzija i razrješenje često spominju, pomalo laički objašnjeno - muzika nije zanimljiva ako je cijelo vrijeme ravna i konsonantna.
Tenzija = disonantnost, ali ona ima smisla samo ako se negdje razriješi. Kratki primjer:

odsviraj tipičnu ''jazzy'' progresiju Dm - G - C.
Onda je malo zakompliciraj: Dm7 - G7 - C(maj7). Je li osjećaj ''razrješenja'' na C jači zbog dodane tenzije na G?
Možeš i još malo zakomplicirati: Dm7 - G11 - C(maj7), Dm7 - G7b9 - C(maj7).
Možeš napraviti i nešto prilično neočekivano Dm7 - C#7 - Cmaj7 što će na neki način zadržati duh prošlih progresija iako si posve promijenio srednji akord. Ima teorijsko objašnjenje i za to, ali neću sada u to - previše bih zakomplicirao.

---

Osim ''vanjskog'' pogleda na progresiju - harmonizacija neke skale i pravila vezana uz to, zgodno je gledati i ''unutrašnje''. To jest, koje note zapravo sviraš i u kakvom su one međusobnom odnosu.
Thom Yorke iz Radioheada je rekao da je njegov jedini ''songwriterski'' trik korištenje pivotnog tona (poput note C u onom tvom F Fm C primjeru)... a zbilja je puno napravio s tim, primjer:

http://www.youtube.com/watch?v=6wmsFJU26T0

To te onda dovede i do proučavanja onoga što jazzeri zovu ''voicing'' - nije uvijek svejedno KAKO sviraš jedan akord, tj. kako posložiš note u njemu.
Npr. u ovom našem F Fm C primjeru bi možda kod C akorda bilo zgodno staviti E notu u bas da se naglasi taj F - F - E prelaz. A možda i ne? :D

Također, sličan trik koji dobro zvuči (opet u C dur tonalitetu), kojeg Bowie također često koristi je F - Caug - C ili u obrnutom smjeru C - Caug - F. Prouči malo note koje tu sviraš i vidjet ćeš da je jako slično ovom primjeru za kojeg si ti postavio pitanje.



P.S. I jedna ''no hard feelings'' napomena za ljude koji su pisali prije mene u ovu temu. Ako vi ne znate nešto objasniti, ne znači da je to ''neobjašnjivo''.
Vidio sam to puno puta na ovom forumu, onda svi počnu slijegati ramenima i bacati klišeje kao ''ma ne može teorija baš sve objasniti, uvijek kompozitor ubaci nešto svoje'', ''nije ni Hendrix znao teorije, pa je svirao'' itd. itd.

Ta VI - vi - I progresija je jako česta fora i već sam prije odgovarao na takve upite, pojavljuje se u JAKO PUNO pjesama (na početku ovog posta sam iz glave dao par primjera)... ne treba to dodatno mistificirati.

Ovaj post je izmjenjen od Darthie (prije 27-02-2012 13:56, )


Wash yourself in your tears
And build your church
On the strength of your faith
Bade
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
95 odgovora
Država:
Grad:
Godine:
Hvala:   0   puta!
#221157 u 29-02-2012 01:05 GMT+01 sat :


Hvala na (opet) iscrpnom odgovoru. Shvatio san sve šta govoriš i da - čita san nešto jazz teorije. Točnije, počeo san čitat Jazz Bible od Mark Levine, al malo san sta (fax i to - znate kako je).
Primijetio san tu kromatsku šetnju u toj progresiji i zaključio da zbog toga vjerojatno tako dobro i zvuči i jasno mi je sve to sa disonantnošću :D Al san mislio da ovakva progresija upada baš u neku progresiju, a ne da je kromatski dodan ton da bi se postigla tenzija. Valjda ću malo više znat nakon šta pročitan do kraja Jazz Bible (ako ne prosviran od količine informacija do kraja) :D
P.S. Svira san i obožavan ii V I progresiju, kad uvatin vrimena, probat ću i druge progresije šta si naveo.
Hvala


Will is the power!
Darthie
Online status:

VIP
Pošalji PP
5619 odgovora
Država:
Grad: Kabul
Godine:
Hvala:   2   puta!
#221158 u 29-02-2012 01:16 GMT+01 sat :


Teorija je labava i ''meka''. Mogao sam ja reći i da je Fm posuđen iz paralelnog mola (C mol).
Ali odgovor je vrijedan onoliko koliko ti pomaže da shvatiš o čemu se tu radi. Taj odgovor bi zvučao jako učeno i pametno, ali ne pojašnjava ZAŠTO to zvuči na taj način. Više zvuči kao neko teoretsko ''izvlačenje'', jedan od onih odgovora zbog kojih ljudi misle da je teorija ''izmišljena'' i nepotrebna.

Ne bih ja rekao da je dodan ton da se postigne tenzija na klasičan način, kao u ovim ii - V - I primjerima... (da se ojača V - I kadenca) više sam mislio da se ta kromatska šetnja lijepo ''smiruje'' na G. Možda sam se malo krivo izrazio.


Wash yourself in your tears
And build your church
On the strength of your faith
Glam Boogie
Online status:

VIP
Pošalji PP
10576 odgovora
Država:
Grad: Zara
Godine: 59
Hvala:   73   puta!
#221888 u 07-03-2012 17:58 GMT+01 sat :


Citat
# balaclava :
jerovatno je nista vise od efekta neocekivanosti...

Osoba,znala ista o glazbi ili ne,ocekiva neki ton iza nekog tona,neku kosonancu,harmoniju...Sve sta odudara od tega mozak biljezi kao nelagodu,zato konpozitor mora znat pravilno iskoristit te disonance,koje su na kraju krajeva i zanimljive.

Pravila su pravila,istina,ali glazba je postojala puno prije,i zato morate stavit u glavu da ne postoje "nemoguce" progresije...


Točno, kao i KSARA što je napiso, opet se slažem, ali toliko puta se več slažem s vama da če netko pomisliti da sam "uvlakač".Jednostavno oboje ste ljudi,slični meni koji zbaju slušati pa tako i pronači primjer iako ste teorijski potkovaniji od mena.


if you know have to rock, you don't have to schock
eNEMYYY
Online status:

Korisnici
Pošalji PP
53 odgovora
Država:
Grad: Zenica
Godine:
Hvala:   0   puta!
#221897 u 07-03-2012 18:35 GMT+01 sat :




Evo i lekcija o tome, dosta bendova su koristili taj "posuđeni" akord u pjesmama (Genesis, Yes, Nirvana, Tool, Gentle Giant, The Beatles...)


Glam Boogie
Online status:

VIP
Pošalji PP
10576 odgovora
Država:
Grad: Zara
Godine: 59
Hvala:   73   puta!
#221899 u 07-03-2012 18:49 GMT+01 sat :


Mene zanima jedan problem vezan uz A dur open,kad ga odsviram na pet ili četiri žice, uvijek mi se čini da prazna donja E žica zvuči kao da joj tamo nije mjesto ili jednostavno me "bode" u uho,dok kod A mola nema tog problema, harmonije su naštimane i nije problem u tome,tako mi je na svim gitarama, ali samo kažem kod open A dura, E žica nekako mi zvuči izvan tonaliteta i baš mi smeta pa pri sviranju nastojim da je ne trzam,pitao sam dali i drugi to čuju i odsvirao bi im,i svi kažu da zvuči ok.Znači onda s mojim wsluhom onda nešto nije u redu, jer ne sječam se da sam to primječivao prije.


if you know have to rock, you don't have to schock
balaclava
Online status:

VIP
Pošalji PP
1011 odgovora
Država:
Grad: Bodul
Godine:
Hvala:   7   puta!
#222008 u 08-03-2012 10:26 GMT+01 sat :


Ton E je peti stupanj A dur skale,a posto se dur tvori forumulon 1-3-5 nema razloga da cudno zvuci,posto je sastavni ton A dura,
A C# E jeli....


Sidi di si jerbo kaki si ni za disi nisi

GoFgO je moj poglavica ... :red_indian
Glam Boogie
Online status:

VIP
Pošalji PP
10576 odgovora
Država:
Grad: Zara
Godine: 59
Hvala:   73   puta!
#223745 u 23-03-2012 15:16 GMT+01 sat :


Ne znam to mi se na akustari ne dešava ali na dvi od tri električne da,čita san nešto da Akkerman zbog nekih slićnih problema B i E žicu spusti samo za nekoliko herca.Ne znam probati ču s opuštanjem s 445 na recimo 440 pa ču vidjeti i to samo E donju jer mi ona zvuči previsoko.


if you know have to rock, you don't have to schock